16 de desembre de 2020 Museus del Vendrell

Exposició “Josep Cañas: Del dibuix a la forma”

No cal celebrar cap aniversari per retrobar l’obra de l’escultor banyerenc Josep Cañas (Banyeres del Penedès, 1905 – el Vendrell, 2001): tota hora és bona per gaudir dels seus dibuixos i escultures. Aquest cop, el Portal del Pardo acull l’obra de Cañas que és de propietat municipal i que, per tant, pertany a tots els vendrellencs.

La mostra reunirà la col·laboració dels Set-cents rostres, escultures de petit format i informació sobre les obres de caràcter monumental, com ara el Quatre de vuit, la Ramona o els Cérvols del jardí del Museu Deu.

La primera virtut que ha de demostrar un escultor és el domini de la tècnica del dibuix, i Cañas la tenia en gran manera. Ara bé, com deia el mateix artista “si un dibuix es queda només en la tècnica és mort, necessita l’ànima per a transmetre sensacions”. És molt fàcil trobar aquesta ànima en qualsevol de les expressions d’aquests rostres que conformen una part de la col·lecció i que es poden veure en aquesta exposició.

L’escultor, però, no pot aturar-se en la visió bidimensional d’aquests rostres o d’aquests cossos, sinó que necessita treballar en la tercera dimensió: el volum. Cañas ha demostrar ser un expert en el treball d’aquesta tercera dimensió, sobretot en aquelles obres de petit format que li permeten combinar el dibuix, la forma o el volum i l’ànima, de manera magistral.

4 de desembre de 2020 — 20 de febrer de 2021