2. L’activitat balneària a Coma-ruga

Els dos balnearis eren edificis confortables: disposaven de sales de dutxes i piques, habitacions àmplies, cafè-restaurant, sala de piano, un gran jardí, capella, establiment de banys de mar i servei mèdic. Al començament, el Balneari Comarruga fou propietat dels senyors Antoni Pujolar i Josep Miró i, posteriorment, només del segon soci. El Gran Hotel Balneari Oriental Miramar va pertànyer a la família Trillas, en concret a Bonaventura Trillas Ester, el qual també regentava el restaurant de l’estació de tren de Sant Vicenç de Calders, mentre que el seu nebot Joan Trillas Bragulat era el propietari del restaurant de l’hotel.

El Petit Pascual era un cafè-restaurant situat vora l’estany de Coma-ruga i un espai de trobada dels estiuejants. Ramon Ramon i Vidales (1857-1916), autor dramàtic vendrellenc, va publicar un sainet de costums, El restaurant de la platja, que tenia com a escenari aquest establiment. L’obra es va estrenar al Teatre Romea de Barcelona l’any 1908.

Sabies que…?

Les famílies que estiuejaven a la zona, procedents en bona part de la burgesia vilafranquina, com ara els Sardà o els Torres (reconeguts viticultors), van donar nom al carrer de Vilafranca, avui tram inicial de l’avinguda Palfuriana (cal no confondre’l amb l’actual carrer de Vilafranca).
Com a curiositat, el pintor Pablo Picasso i Olga Khokhlova, la seva parella d’aquell moment, es van allotjar en el Gran Hotel Balneari Oriental Miramar el 14 de juliol de 1917.

Amb la col·laboració de: