4. Consolidació de la urbanització Brisamar

Si bé el precursor del desenvolupament turístic de Coma-ruga fou Bonaventura Trillas, van ser el seus nebots, Andreu Trillas Bragulat, Joan Trillas Bragulat i Sebastià Trillas Bragulat, els encarregats de la transformació urbanística de la zona, sota el paraigua de l’empresa Brisamar SA. Andreu Trillas, el germà petit, va emigrar a l’Argentina de jove, on va fer fortuna amb negocis com ara la sala de festes Tabaris i l’avicultura. Els diners guanyats els va invertir en el projecte d’urbanització de Coma-ruga, del qual ell era el president, Joan Trillas el gerent i Sebastià Trillas l’administrador de l’empresa.

Brisamar SA es va dedicar fonamentalment a la urbanització dels terrenys (asfaltat, enllumenat, dotació d’equipaments) i a la venda de les parcel·les resultants. Per poder edificar, el comprador havia de complir tot un seguit de directrius urbanístiques: cases aïllades com a màxim d’un pis, no construir en més del 50% la superfície de cada solar i com a màxim dues cases… L’illa 30, paral·lela a la via del tren, era l’únic espai on era permès fer-hi apartaments. A final de la dècada dels quaranta Brisamar SA va construir alguns xalets model per incentivar-ne la compra. Presentaven porxos d’arcuació, coberta inclinada amb teula àrab, parets emblanquinades i jardí al voltant. Aquest disseny recordava els xalets californians que es van construir durant l’època peronista a l’Argentina, país en el qual va viure el president de la Societat durant molts anys. A principi de la dècada dels seixanta, la major part dels terrenys ja estaven venuts i edificats.

Sabies que…?

El Balneari Marítim Brisamar era un edifici que estava estructurat en tres mòduls, dels quals els dos laterals es destinaven a vestidors i guarda-robes, dutxes i lavabos. Per tant, es tractava d’un espai destinat als usuaris de la platja que oferia més serveis que una simple caseta de bany.

Amb la col·laboració de: